Τετάρτη 30 Μαΐου 2012

Πραγματοποιήθηκε η ενημερωτική ημερίδα «Κριτικός Γραμματισμός και νέα Προγράμματα Σπουδών γλωσσικής διδασκαλίας για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο»


Την Τρίτη, 29 Μαΐου 2012, ώρα 18.00 ως 21.30 μμ., στο μεγάλο αμφιθέατρο της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική ημερίδα που διοργανώθηκε από τον Διευθυντή, κ. Παναγιώτη Νώτα, και τους Σχολικούς Συμβούλους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, κ. Κωνσταντία Βαϊρινού, κ. Στέλλα Κασίδου, κ. Γιάννη Κασκαμανίδη και κ. Όλγα Μούσιου-Μυλωνά, με θέμα:
«Κριτικός Γραμματισμός και νέα Προγράμματα Σπουδών γλωσσικής διδασκαλίας για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο», με εισηγητή τον κ. Κωνσταντίνο Ντίνα, Καθηγητή Γλωσσολογίας της Ελληνικής Γλώσσας και της Διδακτικής της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Στην έναρξη της ημερίδας απηύθυναν χαιρετισμούς ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, κ. Παναγιώτης Νώτας, και ο Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε. Δυτικής Μακεδονίας, κ. Ιωάννης Σούλιος.
Ο κ. Ντίνας στην εμπεριστατωμένη εισήγησή του κατέδειξε ότι οι σύγχρονες κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες, όπως η πολυπολιτισμικότητα, η οικονομική και κοινωνική ρευστότητα, η αλλαγή των εργασιακών σχέσεων και δεδομένων, ο υπερπληθωρισμός των πληροφοριών, ο καταιγιστικός πολλαπλασιασμός των γνώσεων, η εξάπλωση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, κ.ά., επιβάλλουν στο σχολείο να αναπτύξει στους μαθητές και στις μαθήτριες ένα εύρος δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψει να κινηθούν με ευελιξία και δημιουργικότητα σε ένα εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον που έχει αυξημένες και μεταβαλλόμενες απαιτήσεις.
Αυτές οι συνθήκες μας οδηγούν σε νέες διδακτικές προσεγγίσεις και σε νέα παιδαγωγική «φιλοσοφία», που έχει ως επίκεντρο τον μαθητή, που δίνει έμφαση στην καινοτομία και στη χρήση των νέων μέσων, που εδραιώνει στη συνείδηση των μαθητών τις δημοκρατικές αξίες, τις αρχές της ισονομίας μεταξύ των πολιτών, το σεβασμό στο περιβάλλον και το στόχο της αειφόρου ανάπτυξης, την ανθρώπινη αλληλεγγύη και την αποδοχή της διαφορετικότητας,
Στο πλαίσιο αυτό έχουν εκπονηθεί τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που βρίσκονται αναρτημένα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ (http://digitalschool.minedu.gov.gr ) και σε ότι αφορά στη γλωσσική διδασκαλία, αυτή στηρίζεται στις αρχές του κριτικού γραμματισμού, σύμφωνα με τον οποίο κάθε πολιτισμικό προϊόν (όπως η γλώσσα και η λογοτεχνία), προσεγγίζεται μαθησιακά ως ένα πολυεπίπεδο αποτέλεσμα ιδεολογικών, κοινωνικών και τεχνολογικών διεργασιών, τις οποίες επιχειρούμε να διερευνήσουμε και να ερμηνεύσουμε στο πλαίσιο της παιδαγωγικής του κριτικού γραμματισμού.
Η γλώσσα ως το βασικό μέσο επικοινωνίας ανάμεσα στους ανθρώπους και ως όχημα της ανθρώπινης σκέψης, αναδεικνύεται πλέον και ως μηχανισμός κατασκευής και αναδόμησης στάσεων, αξιών, κοινωνικών τάσεων και ιδεολογίας. Επομένως, η διδασκαλία της γλώσσας μέσα σε συνθήκες κοινωνικής ανισότητας δεν είναι ένα τεχνικό ζήτημα, αλλά άπτεται μιας γενικότερης εκπαιδευτικής στάσης που βλέπει την εκπαιδευτική διαδικασία ως μια διαπραγμάτευση ταυτοτήτων τόσο ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές όσο και ανάμεσα στους ίδιους τους μαθητές.
Η ημερίδα αυτή αποτέλεσε το πρωταρχικό και εισαγωγικό μέρος ενός εμπεριστατωμένου επιμορφωτικού προγράμματος για τους εκπαιδευτικούς της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, που θα πραγματοποιηθεί από τους Σχολικούς Συμβούλους τον Σεπτέμβριο και κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του νέου σχολικού έτους 2012-2013 με επίκεντρο το γλωσσικό μάθημα και τα νέα προγράμματα σπουδών που εφαρμόζονται την τρέχουσα χρονιά σε πιλοτική φάση και αναμένεται η σταδιακή καθολική εφαρμογή τους.
Συνδιοργανωτής της ημερίδας ήταν ο Δήμος Φλώρινας. Ευχαριστούμε τον Δήμαρχο, κ. Ι. Βοσκόπουλο, και το Δημοτικό Συμβούλιο για την οικονομική επιχορήγηση, και τον Κοσμήτορα της Παιδαγωγικής Σχολής, κ. Χαράλαμπο Λεμονίδη, για την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας.
Φλώρινα, 30 Μαΐου 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια γίνονται για ενημέρωση των αναγνωστών μας. Η ευθύνη των σχολίων, αστική και ποινική, βαρύνει τους σχολιαστές.