24ο
Π.Σ., 13-11-2013
Κύριε
Πρόεδρε, κύριε Περιφερειάρχα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σε όλους
τους δημοκρατικούς θεσμούς, η συζήτηση επί του Προϋπολογισμού αποτελεί κορυφαία
εκδήλωση έκφρασης εμπιστοσύνης προς τη διοίκηση αλλά και ελέγχου της.
Ενώ όμως
είμαι βέβαιος, ότι η υπερψήφιση του Προϋπολογισμού είναι δεδομένη, φοβάμαι,
όμως, ότι η διαδικασία ελέγχου της Περιφερειακής Αρχής καθίσταται ιδιαιτέρως
δυσχερής. Είμαι στη δυσάρεστη θέση να ενημερώσω το σώμα και να υπενθυμίσω στο
προεδρείο ότι αυτός είναι ο τέταρτος προϋπολογισμός που συζητάμε και δεν έχουμε
στα χέρια μας τα τριμηνιαία στοιχεία εκτέλεσης του τρέχοντος Προϋπολογισμού.
Γιατί θεωρώ ως μη ληφθέντα τα στοιχεία που πήραμε σήμερα το μεσημέρι.
Ξέρετε
γιατί; Όσοι μελετήσαμε τους πίνακες του Π/Υ αντιληφθήκαμε ότι η στήλη με τα
στοιχεία του Απολογισμού 2012 είναι λάθος.
Διότι, η αλλαγή του τρόπου αποτύπωσης των εξόδων, από προηγούμενες χρήσεις,
βάσει του άρθρου 1 παρ.3 της 30844/31-7-2013 Κ.Υ.Α. οδήγησε σε μια άνευ
προηγουμένου λανθασμένη αντιγραφή. Γι’ αυτό και το σύνολο των δαπανών της
Π.Δ.Μ. εμφανίζεται μικρότερο κατά σχεδόν
34 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους πίνακες που ενέκρινε το Π.Σ. την 27η
Ιουνίου 2013..
Άραγε στο
ίδιο λάθος να οφείλονται και οι αναντιστοιχίες που εντοπίσαμε μεταξύ των
αναγεγραμμένων στη στήλη του Διαμορφωμένου Προϋπολογισμού για το τρέχον έτος
και στις Αποφάσεις Ανάληψης; Σας καταθέτω 12 σχετικά παραδείγματα, από όλες τις
Π.Ε.. Τελικά τι να συζητήσουμε και τι να συγκρίνουμε;
Κυρίες και
κύριοι συνάδελφοι,
Τόσο η
παράταξή μας όσο και εγώ προσωπικά, αποφύγαμε να μπούμε στο δρόμο της στείρας
κριτικής, της άρνησης των πάντων και της αντιπολίτευσης για την αντιπολίτευση. Αντίθετα,
αναλάβαμε και αναλαμβάνουμε στο ακέραιο την ευθύνη της θέσης που μας όρισαν οι
πολίτες. Του ελέγχου και της παρότρυνσης της πλειοψηφίας και της Περιφερειακής
Αρχής. Αγανακτούμε όμως, για την υποβάθμιση της διαδικασίας και του
Περιφερειακού Συμβουλίου.
Έπρεπε ή
όχι να είναι μοναδικό θέμα συνεδρίασης ο Προϋπολογισμός;
Γιατί μόνο
ως άτεχνη και αδέξια μπορεί να θεωρηθεί η σύγκλιση δύο Συμβουλίων την ίδια
ημέρα, ιδιαίτερα δε όταν προτάσσεται άλλη συνεδρίαση με 13 θέματα. Θλίβομαι
ιδιαίτερα, κύριε περιφερειάρχη, γιατί ακυρώνετε πλήρως την περσινή προσπάθεια.
Η
υποβάθμιση της διαδικασίας και του θεσμού, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν
οφείλεται όμως ΜΟΝΟ σε τυπικά
ζητήματα. Αφορά και ζητήματα ουσίας. Δηλαδή, της εξέλιξη της χρηματοδότησης του
Επιχειρησιακού Σχεδίου της Π.Δ.Μ. Γι’ αυτό άλλωστε, ο νομοθέτης απαιτεί, η
κατάθεση του σχεδίου Προϋπολογισμού να συνοδεύεται από το Ετήσιο Πρόγραμμα
Δράσης.
Πώς ζητάτε,
κύριε Περιφερειάρχα, να εγκρίνουμε τον Προϋπολογισμό όταν απουσιάζει ακόμη και
η απλή καταγραφή σημαντικών έργων προγραμματισμού και ανάπτυξης; Και θα σταθώ
μονάχα σε εκείνα που εμείς προτείναμε και εσείς αποδεχτήκατε και εντάξατε στον
Επιχειρησιακό Προγραμματισμό. Τα δώδεκα αυτά έργα και δράσεις με εκτιμώμενη
δαπάνη για το 2014 4,8 εκατ. ευρώ, όση σχεδόν είναι η αύξηση των ΚΑΠ που
κέρδισε η Δυτική Μακεδονία, μετά το έκτακτο συνέδριο της Ένωσης Περιφερειών,
δεν υπάρχουν πουθενά.
Σημαντικότερο
όλων ο Μηχανισμός κεντρικής
χρηματοδότησης και εκπόνησης μελετών προετοιμασίας αναπτυξιακών έργων στο σύνολο
της Π.Δ.Μ..
Πώς θα
εμπεδώσουμε, κύριε περιφερειάρχα, την ενιαία Δυτικομακεδονική συνείδηση αν δεν
εξασφαλίσουμε την κατά το δυνατόν ενιαία μελετητική ωριμότητα μεταξύ των Π.Ε.;
Πολύ
σημαντική δράση, ιδιαίτερα στη δεδομένη στιγμή που ο Φ.Π.Α. για ενεργειακή
αναβάθμιση των κατοικιών έπεσε και μπορούμε να ζητήσουμε και επέκταση του
μέτρου και για τα δημόσια κτήρια, είναι να προωθήσουμε δραστήρια την ενεργειακή
αναβάθμιση των κτιρίων των Π.Ε.. Κίνηση που και θέσεις εργασίας θα
δημιουργήσει, αλλά θα εξασφαλίσει μειωμένες λειτουργικές δαπάνες στο διηνεκές
για να χρηματοδοτήσουμε επενδύσεις που δημιουργούν μόνιμες θέσεις εργασίας.
Επιμένουμε
ιδιαίτερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη σχέση μεταξύ Επενδυτικών και
Λειτουργικών δαπανών. Γιατί, στόχος μιας χρηστής διοίκησης οφείλει να είναι η
μεγιστοποίηση των Επενδύσεων εις βάρος της κατανάλωσης μιας δομής. Όμως,
σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού, παρουσιάζονται αξιόλογες
διακυμάνσεις.
Πιο
συγκεκριμένα, από μια σχέση Λειτουργικών-Επενδυτικών 37-63 στον Απολογισμό του
2012, περνάμε, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διαμορφωμένου Π/Υ 2013, σε μια σχέση
26-74.
Άξια η
διοίκηση θα μπορούσαμε να πούμε! Αλλά… Πάντα υπάρχει ένα αλλά. Στην πρόταση για
το 2014 η σχέση αυτή μετατρέπεται σε 45-55. ΓΙΑΤΊ κύριε περιφερειάρχα;
Μήπως
γιατί, παραδείγματος χάριν, ο κωδικός για προμήθεια καυσίμων της Π.Ε. Καστοριάς
στον Δ.Π/Υ2013 είναι μηδενικός (072.1500); Ή μήπως γιατί είναι μηδενικός ο
κωδικός για προμήθεια γραφικής ύλης της Π.Ε. Φλώρινας (072.1200).
Τι
επιδιώκεται, με τα στοιχεία αυτά κύριε περιφερειάρχα;
Γιατί αν
δεν πρόκειται εκ προθέσεως για κινήσεις, για να παρουσιάσετε προεκλογικά έναν
«μαγειρεμένο» Απολογισμό.
Γιατί αν
δεν προσπαθείτε, με άλλα λόγια, να εξαπατήσετε το Σώμα, τότε δεν ξέρετε τι σας
γίνεται. Εκτός κι αν δεχτούμε ότι ούτε η Π.Ε. Καστοριάς έχει ανάγκες για καύσιμα μέσα στο 2013, ούτε η
Π.Ε. Φλώρινας για γραφική ύλη. Γιατί, όμως, είχαν τέτοιες ανάγκες το 2012 και
θα έχουν και το 2014;
Όπως
καταλαβαίνεται, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορούμε να στηρίξουμε τον
Προϋπολογισμό αυτό. Γιατί χωρίς την χρήση των εργαλείων που απαιτεί ο νομοθέτης
και οι σύγχρονες απαιτήσεις μιας διοικητικής μηχανής, ΔΕΝ μπορούμε να γνωρίζουμε αν οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες συνάδουν
με τις πραγματικές ανάγκες των υπηρεσιών της Περιφέρειας και των κατοίκων της.
Γιατί
μονάχα όταν στηρίζουμε τις πολιτικές μας σε πραγματικά δεδομένα και λογικά
επιχειρήματα μπορούμε να πετύχουμε.
Το 2012,
μιλήσαμε για την ανάγκη ύπαρξης τουλάχιστον ενός εργαζομένου ανά νοικοκυριό, ως
έσχατου μέτρου διατήρησης της κοινωνικής συνοχής. Λοιδορηθήκαμε. Ένα χρόνο
αργότερα η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει προγράμματα με αυτό το στόχο.
Την ίδια
χρονιά, στα μέσα του χειμώνα, γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τις δυσκολίες των
νοικοκυριών, στη σύσκεψη για την ενεργειακή φτώχεια ζητήσαμε την στήριξη της
Περιφερειακής Αρχής στην πρόταση διεκδίκησης επιδόματος θέρμανσης με υψηλό
ποσοστό αναπλήρωσης και σημαντική προκαταβολή. Μας αντέτειναν τη διεκδίκηση για
«καραβίσιο πετρέλαιο». Φέτος, η μικρή αυτή προκαταβολή, που έδωσε η Κυβέρνηση,
επέτρεψε σε νοικοκυριά να αγοράσουν έγκαιρα πετρέλαιο θέρμανσης.
Επιπλέον,
θα περιμέναμε να δούμε στον Προϋπολογισμό μια περιφερειακής διάστασης δράση,
στα πρότυπα του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης, για την εξασφάλιση των ειδών πρώτης ανάγκης
για τις άπορες οικογένειες, με τη συνεργασία των Υπηρεσιών Πρόνοιας και των
κατά τόπους ενοριών και Ιερών Μητροπόλεων.
Αυτός ήταν
και είναι ο λόγος, κύριε περιφερειάρχα, κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι
συνάδελφοι που επιμέναμε και επιμένουμε στον προγραμματισμό και την διαφάνεια.
Γιατί είναι απαραίτητα στοιχεία για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των
δράσεων και της ορθής χρήσης των χρημάτων των φορολογούμενων, της νέας
κανονικότητας και της ταχύτερης δυνατής εξόδου από την πολυδιάστατη κρίση.
Δεν
μπορούμε να ψηφίσουμε τον προϋπολογισμό αυτό παρά μόνο στο σκέλος των εσόδων
στην πηγή τους, τις κοινωνικές δαπάνες (.151) την κάλυψη της μεταφοράς μαθητών
(.192) και των καταβολών εφάπαξ στα στελέχη που αποχώρησαν από την υπηρεσία.
Δεν ψηφίζουμε γιατί είναι ένας προϋπολογισμός λειτουργικών δαπανών σε μια δομή
που είναι αρμόδια για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό και τον δημοκρατικό
προγραμματισμό.
Σας
ευχαριστώ πολύ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια γίνονται για ενημέρωση των αναγνωστών μας. Η ευθύνη των σχολίων, αστική και ποινική, βαρύνει τους σχολιαστές.