Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2012

Επερώτηση των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τον ΕΟΠΥΥ



Η πολιτική των διαδοχικών κυβερνήσεων για τις υπηρεσίες και τις δαπάνες υγείας κινείται τις τελευταίες δεκαετίες σε μία ακραία νεοφιλελεύθερη λογική, τη λογική που εμμένει στην άμεση μείωση των δημόσιων δαπανών υγείας με αντίτιμο την υποβάθμιση της υγείας του λαού.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συγχώνευση των κλάδων υγείας των ασφαλιστικών ταμείων και η σύσταση του ΕΟΠΥΥ παρουσιάστηκε ως αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και ως δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, παρότι εμπνεόταν κατ'ουσία από δημοσιονομικές ανάγκες και πολιτικές απορρύθμισης που υπαγορεύονται από το Μνημόνιο. Στην πράξη η ενοποίηση των κλάδων ασθενείας μέσω του ΕΟΠΥΥ λειτούργησε ως ένα χαλί κάτω από το οποίο κρύβονται και σωρεύονται τα προβλήματα των επιμέρους ασφαλιστικών ταμείων. Τα προβλήματα αυτά των ανασφάλιστων ταμείων διογκώθηκαν από την καταλήστευση της περιουσίας τους μέσω των δομημένων ομολόγων, του παράνομου σαρωτικού κουρέματος που υπέστησαν από το PSI, της μείωσης των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, της μεγάλης και ανεξέλεγκτης εισφοροδιαφυγής και της απώλειας εσόδων τους λόγω των μνημονιακών πολιτικών μείωσης μισθών, ελαστικοποίησης εργασιακών σχέσεων και υψηλής ανεργίας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είχε εξ αρχής καταγγείλλει ότι η «τήρηση των δεσμεύσεων» απέναντι στην τρόικα οδηγεί στη διάλυση και των τελευταίων υπολειμμάτων του ΕΣΥ και του Κοινωνικού Κράτους και οδηγεί σε μια κοινωνία ακραίας ανισότητας και αποκλεισμού των πλέον αδύναμων και ευάλωτων τμημάτων του πληθυσμού.
Λίγες μέρες από τη σύσταση του ΕΟΠΥΥ ήταν ήδη αρκετές για να δούμε τα προβλήματα να πολλαπλασιάζονται και τις ελλείψεις να αυξάνονται. Κατέστη άμεσα φανερό ότι ο πολυδιαφημισμένος νέος οργανισμός θα επιβεβαίωνε τους φόβους όσων προειδοποιούσαν ότι στο όνομα του “εξορθολογισμού”, του “νοικοκυρέματος” και των “οικονομιών κλίμακας” θα απαξιωνόταν δραματικά η ιατρική περίθαλψη των ασφαλισμένων, θα αποσυρόταν η πολιτεία από τις υποχρεώσεις της για χρηματοδότηση της δημόσιας δωρεάν περίθαλψης και θα οξύνονταν οι ανισότητες στην πρόσβαση στο ύψιστο κοινωνικό αγαθό της υγείας.
Στη μικρή διάρκεια λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ βλέπουμε να διαλύονται ακόμη και αυτές οι ανεπαρκείς δομές του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και την κρίσιμη ώρα, που οι μνημονιακές πολιτικές λιτότητας καθιστούν τη δημόσια και δωρεάν περίθαλψη επιτακτικότερη, οι δημόσιες δομές αποδιαρθρώνονται και συρρικνώνονται δραματικά. Εννιάμιση εκατομμύρια ασφαλισμένοι στριμώχνονται κάτω από την ομπρέλα του ΕΟΠΥΥ σε ένα σύστημα με λιγότερους γιατρούς, μειωμένες παροχές, μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση των ασθενών και έναν ελλειμματικό προϋπολογισμό. Χαρακτηριστικά, με την ένταξη στον ΕΟΠΥΥ του ΟΓΑ αυξάνεται η συμμετοχή των ασφαλισμένων κατά 15% στις παρακλινικές εξετάσεις.
Οι ασθενείς βιώνουν καθημερινά τις τεράστιες ελλείψεις σε γιατρούς και υγειονομικούς λόγω των στόχων μείωσης των προσλήψεων σε ασφαλιστικά ταμεία και νοσοκομεία που είναι ήδη υποστελεχωμένα.  Με πρόσχημα την πάταξη της διαφθοράς και της σπατάλης στο χώρο του φαρμάκου, εκατοντάδες φάρμακα εξαιρούνται από τις λίστες συνταγογράφησης, την ίδια στιγμή που κερδοσκοπικά συμφέροντα εταιρειών φαρμάκου οργιάζουν και ενώ έχουμε κρούσματα νεφροπαθών και καρκινοπαθών που μπήκε σε άμεσο κίνδυνο η ζωή τους λόγω της μη άμεσης κάλυψης των φαρμάκων τους. Ταυτόχρονα, οι παρεμβάσεις στους κρίσιμους τομείς της προληπτικής ιατρικής και της ιατρικής της εργασίας υποβαθμίζονται ακόμα περισσότερο, ενώ στο όνομα της άμεσης εξοικονόμησης πόρων προωθούνται οι “φθηνότερες” έναντι των επιστημονικά καλύτερων ιατρικών και φαρμακευτικών πρακτικών.
Ανεξάρτητα από τις δραματικές και πολλές φορές ανθρωποκτόνες ελλείψεις κάλυψης των αναγκών υπηρεσιών υγείας και φαρμάκων, ο ΕΟΠΥΥ οδηγείται άμεσα σε χρεοκοπία, αφού από τη σύστασή του έχει ξεκινήσει με πρωτογενές έλλειμμα 1.3 δισ. ευρώ, ενώ η προϋπολογισμένη κρατική χρηματοδότησή του περικόπηκε από το 2ο Μνημόνιο κατά 0,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, οι ασφαλιστικές εισφορές μειώνονται δραματικά  (στα 3 - 3,2 δισ. ευρώ, από τα 4,5 δισ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί) ως συνέπεια των πολιτικών απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, αύξησης της ανεργίας, μείωσης των μισθών και συντάξεων αλλά και ανοχής ή ενθάρρυνσης της εισφοροδιαφυγής. Το διπλό αυτό χτύπημα στην οικονομική βιωσιμότητα της πρωτοβάθμιας περίθαλψης έχει άμεσο αντίκτυπο στα διογκούμενα χρέη του Οργανισμού έναντι των ασφαλισμένων, των παρόχων Υγείας και των προμηθευτών, των φαρμακοποιών και του ιατρικού προσωπικού. Από την άλλη πλευρά, τα ασφαλιστικά ταμεία που μένουν εκτός ΕΟΠΥΥ μετατρέπονται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και αποκλείονται από οποιαδήποτε χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ εναντιώνεται στην απαξίωση της πρωτοβάθμιας υγείας και αγωνίζεται  για ένα ενιαίο δημόσιο σύστημα πρωτοβάθμιας περίθαλψης με δωρεάν και ισότιμη πρόσβαση όλων των κατοίκων της χώρας μας σε ποιοτικές υπηρεσίες. Προϋπόθεση για την υλοποίηση του στόχου αυτού αποτελεί η εγκατάλειψη των μνημονιακών πολιτικών επιλογών της ύφεσης και της ανεργίας. Σε κάθε περίπτωση ο κρατικός προϋπολογισμός πρέπει να εγγυηθεί την επαρκή χρηματοδότηση της δημόσιας υγείας για την κάλυψη της απώλειας ασφαλιστικών εισφορών αλλά και την προστασία του αυξανόμενου αριθμού ανασφάλιστων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ δεν αποδέχεται ένα υποβαθμισμένο και αναποτελεσματικό ΕΣΥ που ταλαιπωρεί ασθενείς και υγειονομικούς. Διεκδικεί ένα νέο ολοκληρωμένο, καλά στελεχωμένο, δωρεάν και καθολικό δημόσια σύστημα υγείας, στο οποίο θα έχει πρόσβαση καθένας και καθεμία που το έχουν ανάγκη, ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική του κατάσταση ή την εθνικότητά του. Για το στόχο αυτό, καλεί τους εργαζομένους να διεκδικήσουν μαζί του :
- Να υπάρξει άμεση κρατική χρηματοδότηση του ΕΟΠΠΥ για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
-  Να μη συγχωνευθεί και να μην καταργηθεί καμιά δημόσια μονάδα υγείας.
Να καλυφθούν τα κενά σε προσωπικό με προσλήψεις υγειονομικών όλων των ειδικοτήτων και όχι να δημιουργηθούν περισσότερα με τις σχεδιαζόμενες απολύσεις και μεταλλαγμένες μορφές εργασιακής εφεδρείας
-  Να έχουν όλοι και όλες που ζουν και εργάζονται στη χώρα, δωρεάν πρόσβαση στα δημόσια νοσοκομεία χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση για εξετάσεις και νοσήλια.
-  Να καταργηθεί αμέσως η συμμετοχή στα φάρμακα και τις εξετάσεις για όλους τους χαμηλοσυνταξιούχους, άνεργους, φοιτητές, πάσχοντες από χρόνια νοσήματα και ΑμεΑ.
-  Να υπάρχει πρόσβαση σε επαρκώς ελεγμένα φάρμακα με βάση την καταλληλότητά τους για τις ανάγκες της υγείας των πολιτών και όχι με βάση τη λογιστική αντίληψη του χαμηλότερου κόστους.
- Να στηριχτούν οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ( ΑμεΑ, ψυχικά πάσχοντες, ηλικιωμένοι, άποροι, τοξικοεξαρτημένοι κ.ά) με χρηματοδότηση των κοινωνικών δομών και αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών φροντίδας.
-  Να καταπολεμηθούν άμεσα και αποτελεσματικά η εισφοροδιαφυγή και η φοροδιαφυγή που στερούν πολύτιμους πόρους από την κοινωνική ασφάλιση υγείας
- Να μη σφαγιαστούν τα προνοιακά και κοινωνικά επιδόματα των ΑμεΑ και των ευπαθών κοινωνικών ομάδων
Επειδή η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ έχουν κατ' επανάληψη αθετήσει τις όποιες υποσχέσεις τους για επαρκή χρηματοδότηση του οργανισμού.
Επειδή η μη αποπληρωμή των υποχρεώσεων του ΕΟΠΠΥ σε δημόσια νοσοκομεία, φάρμακα και γιατρούς, σε ιδιώτες παρόχους και προμηθευτές βάζει σε κίνδυνο την υγεία και τη ζωή των ασθενών, την απασχόληση και τους μισθούς των εργαζομένων.
Επειδή λόγω των ανωτέρω προβλημάτων του ΕΟΠΥΥ εκατομμύρια ασφαλισμένων, ακόμα και με χρόνιες ασθένειες στερούνται τα φάρμακα και την ιατρική περίθαλψή τους και αναγκάζονται να τα πληρώνουν οι ίδιοι και οι ίδιες ή εφόσον δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα μπαίνει σε κίνδυνο η υγεία και η ίδια η ζωή τους (νεφροπαθείς, καρκινοπαθείς, διαβητικοί, μεσογειακή αναιμία κλπ).
Επειδή, κοινοτικές και εθνικές μελέτες, που λαμβάνουν υπόψη τα δημογραφικά και άλλα ειδικά χαρακτηριστικά των νησιωτικών περιοχών της ΕΕ, καταδεικνύουν τις τεράστιες δυσκολίες που δημιουργούνται στους κατοίκους των νησιών –ειδικά στα νησιά του Αιγαίου- λόγω της κακής και ανεπαρκούς συγκοινωνιακής πρόσβασης αλλά και του μεγέθους των νησιών, ενώ η διεθνής βιβλιογραφία αναφέρει ότι οι υπηρεσίες υγείας, είναι πρώτες και τρίτες στην κατάταξη προτεραιοτήτων των νησιωτών (Hotchkiss, 1994, W.H.O.)
Επειδή το εκβιαστικό δίλημμα είτε της υποβάθμισης με την ένταξη στον ΕΟΠΥΥ είτε της κατάργησης κρατικής χρηματοδότησης εκτός ΕΟΠΥΥ συνιστά καθολική απαξίωση της ασφάλισης υγείας.
Επειδή δια της ενοποίησης στον ΕΟΠΥΥ συντελέστηκε μια τεράστια κλοπή στην κινητή και ακίνητη περιουσία των ασφαλιστικών ταμείων.
Επειδή η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας μετατρέπεται σταδιακά σε μία εμπορευματοποιημένη και ιδιωτικοποιημένη αγορά υπηρεσιών υγείας και φαρμάκων αποκλείοντας ένα αυξανόμενο τμήμα της κοινωνίας από την πρόσβαση σε στοιχειώδεις παροχές υγείας.
Επειδή, μέσω του ΕΟΠΥΥ συντελείται η ιδιωτικοποίηση της διαδικασίας τηλεφωνικών ραντεβού που συνεπάγεται αυξανόμενο κόστος και αδιαφανείς διαδικασίες λειτουργίας μίας κρίσιμης για τον πολίτη δημόσιας υπηρεσίας.
Επειδή λόγω και της κατάρρευσης του ΕΟΠΠΥ υπάρχει ραγδαία υποβάθμιση της υγειονομικής και φαρμακευτικής περίθαλψης των εργαζομένων και των οικογενειών τους,
Επειδή η εξασφάλιση του δικαιώματος δωρεάν πρόσβασης για όλους σε αναβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας αποτελεί ύψιστη πολιτική και κοινωνική προτεραιότητα και κατοχυρωμένο κοινωνικό δικαίωμα από το ίδιο το Σύνταγμα της χώρας μας.
Επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Η κυβέρνηση προτίθεται να λάβει άμεσα μέτρα διασφάλισης των στοιχειωδών δικαιωμάτων των πολιτών για επαρκή υγιειονομική και φαρμακευτική κάλυψη με επαρκή έκτακτη χρηματοδότηση του ΕΟΠΠΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό ; Στη βάση της νησιωτικής ιδιαιτερότητας, με ποια μέτρα προτίθεστε να αντιμετωπίσετε το χρόνιο θέμα της υποστελέχωσης σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των υπηρεσιών υγείας στα νησιά του Αιγαίου και ιδιαίτερα στα πιο μικρά από αυτά;
2. Πώς και πότε θα καλυφθούν τα χρέη του ΕΟΠΥΥ προς τους ασφαλισμένους, τους φαρμακοποιούς, τους γιατρούς, λοιπούς παρόχους υγείας και τους προμηθευτές;
3. Προτίθεται η κυβέρνηση να ενισχύσει την προληπτική φροντίδα υγείας και την ιατρική της εργασίας και να αναβαθμίσει τους σχετικούς ελέγχους του ΣΕΠΕ ;
4.  Προτίθεται η κυβέρνηση να αναθεωρήσει τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας στο βαθμό που μειώνονται οι παροχές για τους ασφαλισμένους και που προβλέπονται αυξήσεις στην κοστολόγηση φαρμάκων ;
5.  Προτίθεται η κυβέρνηση να αναθεωρήσει τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας όπου προβλέπονται περικοπές παροχών και αύξηση της συμμετοχής στα έξοδα των ασφαλισμένων και των οικογενειών τους ;
6. Προτίθεται να  διασφαλίσει η κυβέρνηση την επαρκή πρόσβαση των ασθενών στο σύστημα υγείας χωρίς την προϋπόθεση πρόσθετου κόστους για τους ασφαλισμένους ; Στη βάση της  νησιωτικής ιδιαιτερότητας, με ποια μέτρα προτίθεστε να αντιμετωπίσετε τη μετάβαση (αεροπορικώς και ακτοπλοϊκώς) και το κόστος αποζημίωσης της άκρως αναγκαίας μετακίνησης των ασθενών για εξειδικευμένο ιατρικό έλεγχο – π.χ. χημειοθεραπείες, προς την Αθήνα ή σε άλλα κέντρα που διαθέτουν τον απαραίτητο ιατρικό εξοπλισμό;
7. Προτίθεται να εγγυηθεί η κυβέρνηση την πλήρη κάλυψη από τον ΕΟΠΠΥ για των χιλιάδων μισθωτών και επαγγελματοβιοτεχνών, των χιλιάδων ανέργων και φτωχών που δεν μπορούν να ασφαλιστούν;
8. Σε ποιά μέτρα προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση για να μην ισχύσει η ισχύσασα σήμερα καταστροφική αναλογία προσλήψεων-συνταξιοδοτήσεων και για να στελεχωθεί ο ΕΟΠΥΥ με το αναγκαίο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του;
9. Ποιά άμεσα μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για να εξασφαλιστεί μία δωρεάν, διαφανής και αποτελεσματική διαδικασία με την οποία θα καθορίζονται οι επισκέψεις με ραντεβού των ασθενών ;
10. Ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για να αποζημιωθεί η ζημιά των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων από το καταστροφικό και ληστρικό κούρεμα του PSI και για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής;
Οι επερωτώντες βουλευτές
1.                  Τσίπρας Αλέξης
2.                  Στρατούλης Δημήτρης
3.                  Ξανθός Αντρέας
4.                  Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη
5.                  Αλεξόπουλος Απόστολος
6.                  Αμανατίδης Ιωάννης
7.                  Αμμανατίδου Ευαγγελία
8.                  Αποστόλου Ευάγγελος
9.                  Βαλαβάνη Νάντια
10.              Βαμβακά Ευγενία
11.              Βαρεμένος Γεώργιος
12.              Βούτσης Νικόλαος
13.              Γαϊτάνη Ιωάννα
14.              Γάκης Δημήτριος
15.              Γελαλής Δημήτριος
16.              Γερμανίδης Αθανάσιος
17.              Γεροβασίλη Όλγα
18.              Γεωργοπούλου – Σαλτάρη Έφη
19.              Γλέζος Μανώλης
20.              Δερμιτζάκης Κώστας
21.              Διακάκη Μαρία
22.              Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
23.              Διώτη Ηρώ
24.              Δούρου Ειρήνη
25.              Δρίτσας Θεόδωρος
26.              Δριτσέλη Παναγιώτα
27.              Ζαχαριάς Κώστας
28.              Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
29.              Ζερδελής Γιάννης
30.              Ιγγλέζη Κατερίνα
31.              Κανελλοπούλου Μαρία
32.              Καραγιαννίδης Χρήστος
33.              Κατριβάνου Βασιλική
34.              Καφαντάρη Χαρά
35.              Κοδέλας Δημήτριος
36.              Κοντονής Σταύρος
37.              Κουράκης Αναστάσιος
38.              Κουρουμπλής Παναγιώτης
39.              Κριτσωτάκης Μιχάλης
40.              Κυριακάκης Βασίλης
41.              Λαφαζάνης Παναγιώτης
42.              Μαντάς Χρήστος
43.              Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
44.              Μητρόπουλος Αλέξης
45.              Μιχαλάκης Νίκος
46.              Μπάρκας Κώστας
47.              Μπόλαρη Μαρία
48.              Ουζουνίδου Ευγενία
49.              Πάντζας Γεώργιος
50.              Παπαδημούλης Δημήτρης
51.              Πετράκος Αθανάσιος
52.              Σαμοϊλης Στέφανος
53.              Σταθάς Γιάννης
54.              Σταμπουλή Αφροδίτη
55.              Συρμαλένιος Νίκος
56.              Τριανταφύλλου Μαρία
57.              Τσουκαλάς Δημήτρης
58.              Χαραλαμπίδου Δέσποινα
59.              Χατζηλάμπρου Βασίλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια γίνονται για ενημέρωση των αναγνωστών μας. Η ευθύνη των σχολίων, αστική και ποινική, βαρύνει τους σχολιαστές.