Παρασκευή 22 Μαρτίου 2013

Αξιοποίηση της Γλωσσικής Ποικιλίας στο Πλαίσιο του Κριτικού Γραμματισμού



Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2013, πραγματοποιήθηκε το 9ο μάθημα του Προγράμματος για τον Κριτικό Γραμματισμό, που υλοποιεί τη φετινή σχολική χρονιά ο «Όμιλος Εκπαιδευτικών για τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία» σε συνεργασία με το «Εργαστήρι Γλώσσας» του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Φλώρινας. Εισηγητής ήταν ο  κ. Κωνσταντίνος Ντίνας, Καθηγητής Γλωσσολογίας της Ελληνικής Γλώσσας και της Διδακτικής της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας και θέμα: «Η Αξιοποίηση της Γλωσσικής Ποικιλίας στο Πλαίσιο του Κριτικού Γραμματισμού».

Ο κ. Ντίνας παρουσίασε το θεωρητικό πλαίσιο της γλωσσικής ποικιλότητας σε αντιπαράθεση με τις παραδοσιακές στερεότυπες αντιλήψεις περί γλωσσικής ομοιογένειας και τα είδη της γλωσσικής ποικιλίας ανάλογα με τη χρήση, τον χρήστη, το μέσον, τον τόνο και το πεδίο παρουσιάζοντας τις ιδεολογικές και πολιτικές παραμέτρους και συνέπειες της γλωσσικής ποικιλότητας.
Επίσης, υπογράμμισε τη σημασία της αποδόμησης των παγιωμένων και «φυσικοποιημένων» αντιλήψεων για τις ποικίλες γλωσσικές συμβάσεις ως σημαντική διάσταση της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης και έκανε ουσιαστικές αναφορές στην επιρροή του ηγεμονικού θεσμικού και πολιτικού πλαισίου κάθε ιστορικής εποχής στην επιβολή και την καθιέρωση ποικίλων γλωσσικών τύπων και στον στιγματισμό ή στην ανοχή της ενδογλωσσικής ποικιλομορφίας και της ενδοεθνικής αλλογλωσσίας. Έγινε μια σαφής εννοιολογική οριοθέτηση των όρων γλώσσα, διάλεκτος, ιδίωμα, και των μεταξύ τους σχέσεων, και παρουσιάστηκαν οι σύγχρονες επιστημονικές γλωσσολογικές τάσεις απέναντι στα ζητήματα αυτά.
Τέλος, ο κ. Ντίνας παρουσίασε τη διδακτική προσέγγιση που απορρέει από τις παραπάνω κοινωνιογλωσσολογικές απόψεις, τη διδακτική πρόταση της «Παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών», που εφαρμοζόμενη στη σχολική πρακτική διευκολύνει τους μαθητές να κατανοήσουν κριτικά τη λειτουργία των ποικίλων κειμενικών ειδών και να γίνουν ικανοί και οι ίδιοι να παραγάγουν παρόμοια κείμενα.
Το επόμενο μάθημα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 27 Μαρτίου 2013, με εισηγήτρια την κ. Αναστασία Στάμου, Λέκτορα Κοινωνιογλωσσολογίας και Κριτικής Ανάλυσης Λόγου του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Φλώρινας, και θέμα: «Κριτική Ανάλυση Λόγου στο πλαίσιο του Κριτικού Γραμματισμού».
Ευχαριστούμε για άλλη μια φορά τη Διεύθυνση του Ξενοδοχείου «ΦΑΙΔΩΝ» για την ευγενική και ανιδιοτελή φιλοξενία στην αίθουσα εκδηλώσεων, όπου πραγματοποιούνται τα μαθήματα.
Φλώρινα, 21 Μαρτίου 2013

«ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΛΩΣΣΑΣ» ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΦΛΩΡΙΝΑΣ»
«ΟΜΙΛΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ»

Ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Κωνσταντίνος Ντίνας
Καθηγητής Γλωσσολογίας της Ελληνικής Γλώσσας και της Διδακτικής της
Πρόεδρος Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Φλώρινας

ΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ
Κωνσταντία Βαϊρινού
Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Φλώρινας
Όλγα Μούσιου-Μυλωνά
Σχολική Σύμβουλος 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Φλώρινας
Άννα Πολατίδου
Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Φλώρινας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια γίνονται για ενημέρωση των αναγνωστών μας. Η ευθύνη των σχολίων, αστική και ποινική, βαρύνει τους σχολιαστές.