Ο Γιώργος Τσακίρης γεννήθηκε στα
Γιαννιτσά το 1955. Στην αρχή σπούδασε ηλεκτρονικά. Από το 1976 όμως αφοσιώθηκε
στην τέχνη. Φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας (1977-81), όπου
διδάχθηκε ζωγραφική και χαρακτική.
Με την επιστροφή του στην Ελλάδα (1983)
κινήθηκε μεταξύ Αθηνών και Θεσσαλονίκης, διατηρώντας εργαστήριο στους πρόποδες
του όρους Πάικου. Το 1997 εκλέχθηκε επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών
και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Στο ενεργητικό του καταγράφονται
περισσότερες από δεκαέξι ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Ιταλία, ενώ οι
συμμετοχές του σε ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό υπερβαίνουν τις
εικοσιπέντε. Ανάμεσα στα άλλα συμμετείχε στον Ευρωπαϊκό Πολυδαίδαλο (1993) στα
Χανιά, στη XIX Biennale Αλεξανδρείας
το 1997, στην Athens by art (2004) κ.ά. Το έργο του παρουσιάστηκε
συχνότερα στη Θεσσαλονίκη. Ο καλλιτέχνης γνώρισε αρκετές διακρίσεις: απέσπασε
το Ειδικό βραβείο ζωγραφικής Santa Croce στη Φλωρεντία το 1987 και το 1982, καθώς και το Πρώτο
βραβείο χαρακτικής στη Βιλαμάνια το 1981.
Στα ζωγραφικά και τα χαρακτικά του έργα
μέχρι το 1980 εμφανής είναι η επιρροή που δέχθηκε από τη ζωγραφική του Francis Bacon, ενώ αριθμοί και μαθηματικά σύμβολα,
στοιχεία ελληνικής και λατινικής γραφής, που σχηματίζουν λέξεις και φράσεις,
ενσωματώνονται στις συνθέσεις. Σταδιακά οι επιφάνειες χάνουν το συμβατικό
τετράγωνο ή ορθογώνιο σχήμα τους. Τα επιτοίχια έργα συχνά συνδυάζονται με
πραγματικά αντικείμενα (κορμούς δέντρων, σχοινιά κ.ά.), αποτελώντας
κατασκευαστικές ενότητες.
Τα χρόνια γύρω στο 1980 σηματοδοτούν την οριστική μετάβαση του Τσακίρη σε τρισδιάστατες κατασκευές. Οι περισσότερες έχουν τοτεμική μορφή και η τοποθέτησή τους στο χώρο δημιουργεί την αίσθηση μιας τέχνης που βρίσκεται εγγύτερα στην τελετουργία. Τη λογική αυτή ακολούθησε σε αρκετές σειρές έργων, τα οποία παρουσιάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στις αρχές της επόμενης. Σημαντική για την εξέλιξη του καλλιτέχνη υπήρξε η εγκατάστασή του στο Πάικο όρος (1986). Από αυτό προέκυψε μια σειρά επεμβάσεων σε εξωτερικούς χώρους, που βρίσκονταν σε απόλυτη αντιστοιχία με το φυσικό περιβάλλον, χωρίς να διαταράσσουν τη μορφολογία ή τη λειτουργία του. Εκείνο που πρότεινε ο καλλιτέχνης με αυτού του είδους τις επεμβάσεις ήταν μια ιδιαίτερη σχέση της τέχνης με τη φύση, αλλά και ένας τρόπος για να αντιληφθεί το κοινό το έργο σαν μια ζωντανή παρουσία, παρά σαν ένα τεχνητό θέαμα. Αφημένες στις δυνάμεις του χρόνου οι κατασκευές αυτές αλλοιώθηκαν μορφικά, όπως συμβαίνει σε κάθε έμβιο ον. Στη δεκαετία του 1990, ζωντανοί οργανισμοί παρουσιάζονται μπροστά στους θεατές, σε τεχνητά οικοσυστήματα που δημιουργεί ο Τσακίρης στους εκθεσιακούς χώρους. Αυτή τη φορά η τέχνη δεν μεταφέρεται στο ύπαιθρο, αλλά οι φυσικές λειτουργίες εγκαθίστανται στον εκθεσιακό χώρο.
Τα χρόνια γύρω στο 1980 σηματοδοτούν την οριστική μετάβαση του Τσακίρη σε τρισδιάστατες κατασκευές. Οι περισσότερες έχουν τοτεμική μορφή και η τοποθέτησή τους στο χώρο δημιουργεί την αίσθηση μιας τέχνης που βρίσκεται εγγύτερα στην τελετουργία. Τη λογική αυτή ακολούθησε σε αρκετές σειρές έργων, τα οποία παρουσιάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στις αρχές της επόμενης. Σημαντική για την εξέλιξη του καλλιτέχνη υπήρξε η εγκατάστασή του στο Πάικο όρος (1986). Από αυτό προέκυψε μια σειρά επεμβάσεων σε εξωτερικούς χώρους, που βρίσκονταν σε απόλυτη αντιστοιχία με το φυσικό περιβάλλον, χωρίς να διαταράσσουν τη μορφολογία ή τη λειτουργία του. Εκείνο που πρότεινε ο καλλιτέχνης με αυτού του είδους τις επεμβάσεις ήταν μια ιδιαίτερη σχέση της τέχνης με τη φύση, αλλά και ένας τρόπος για να αντιληφθεί το κοινό το έργο σαν μια ζωντανή παρουσία, παρά σαν ένα τεχνητό θέαμα. Αφημένες στις δυνάμεις του χρόνου οι κατασκευές αυτές αλλοιώθηκαν μορφικά, όπως συμβαίνει σε κάθε έμβιο ον. Στη δεκαετία του 1990, ζωντανοί οργανισμοί παρουσιάζονται μπροστά στους θεατές, σε τεχνητά οικοσυστήματα που δημιουργεί ο Τσακίρης στους εκθεσιακούς χώρους. Αυτή τη φορά η τέχνη δεν μεταφέρεται στο ύπαιθρο, αλλά οι φυσικές λειτουργίες εγκαθίστανται στον εκθεσιακό χώρο.
Με αφορμή την αναδρομική έκθεση του
Γιώργου Τσακίρη το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας πραγματοποιεί την τρίτη κατά σειρά συνεργασία
του με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Ευχαριστούμε το Δ.Σ του Μακεδονικού
Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και την επιμελήτρια της έκθεσης Θούλη Μισιρλόγλου για
την συνεργασία αυτή. Τους φοιτητές του Τ.Ε.Ε.Τ Φλώρινας που βοήθησαν στην
οργάνωση της έκθεσης. Ιδιαίτερα τον
Επίκουρο Καθηγητή του Τ.Ε.Ε.Τ Χάρη Κοντοσφύρη που πρόσφερε τα μέγιστα στην
διοργάνωση της.
Ο Γιώργος Τσακίρης την Πέμπτη 01
Νοεμβρίου στις 1.30 θα μιλήσει για το έργο του στους φοιτητές του Τ.Ε.Ε.Τ και
το βράδυ στα εγκαίνια της έκθεσης στους φιλότεχνους της Φλώρινας.
Το Δ.Σ του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
θέλει να ευχαριστήσει την Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας και ιδιαίτερα τον
Αντιπεριφερειάρχη Δημήτριο Ηλιάδη για
την πολύτιμη και ουσιαστική υποστήριξη του.
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας
Ταγμ. Φουλεδάκη 8, τηλ.2385029444,
email:art4@otenet.gr,website:www.mstf.gr,
Η έκθεση
διοργανώνεται με την ευγενική υποστήριξη
της Περιφερειακής ενότητας Φλώρινας
στα πλαίσια του εορτασμού των 100χρονων της
Φλώρινας
Χορηγός επικοινωνίας ΕΡΑ
ΦΛΩΡΙΝΑΣ
Χορηγός Μουσείου :
Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας A.E.
Εγκαίνια. Πέμπτη 01 Νοεμβρίου ώρα
20.30. Κτίριο Εξάρχου
Διάρκεια έκθεσης : 01 Νοεμβρίου – 30 Νοεμβρίου 2012
Ώρες λειτουργίας του Μουσείου. Τρίτη-Σάββατο 17.00 -20.00
Κυριακή 10.00-13.00
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια γίνονται για ενημέρωση των αναγνωστών μας. Η ευθύνη των σχολίων, αστική και ποινική, βαρύνει τους σχολιαστές.